Noor Ala Noor svarar

Frågor :
1. As salmo-aleykom!
Jag är en muslimsk tjej som inte använder hijab. Men om jag ska till mesjid och gör wudho hemma, måste jag sätta på mig sjalen hemma eller kan jag göra det när jag kommer fram till mesjid? :) Svara gärna i ett inlägg.

2. Assalamo aleykum wa rahmatullah wa barakatoh syster! När jag ska ner i sujud så får jag jätteont i knäna och kan inte sitta som man ska för jag har en knäskada, jag undrar om jag får lägga en kudde där och sitta annorlunda? Jag kan bara halva Tahiyat och försöker lära mig hela, ska jag be ändå eller vänta tills jag kan hela? Sen vill jag också tacka dig för att du förklara hur man gör dua, jag bad om att få starkare Iman, igår såg jag The Arrivals(du kan se den på youtube) jag blev jätterädd och kunde inte sova på hela natten för jag va jätterädd o kvävde mig själv under täcket. Jag får bilder i huvudet o deras satanistiska låttexter hela tiden. Jag gjorde dua men var ff rädd. Nu har jag blivit mörkrädd o vågade inte vakna till Fajr. Jag sover själv o vågar inte sova mer vad ska jag göra? Hur kan jag vara rädd för sånt :(

Svar 1: Aleikum Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu!

Det bästa syster, är att bära hijab heltid. Tänk på det, Allah värlarnas herre har i Koranen sagt åt de troende kvinnorna att täcka sig. Vem i världen kan garantera din säkerhet om du går runt utan slöja, om du skippar någonting som Allah sagt att du måste ha? Han vet allt ser allt. Bönen kommer före slöjan, men slöjan är någonting som är fard - yani ett måste, och det är alla Ulama (lärda) överrens om. Det är riktigt bra att du ber och att du går till mosken. Det bästa är kanske att bära slöjan hemifrån, för då slipper du blickar o så på tunnelbanan eller när du är ute, och på så sätt är din avsikt renare när du väl är framme vid mosken. Men det finns inget som säger att du inte kan ta på dig den när du väl är i mosken. Egentligen är ju båda fel eftersom du alltid borde ha hijab på dig när du går ut hemifrån, men valet är ditt! Må Allah stärka din iman, så att du tar steget och täcker dig, för syster den här världen är inte allt. Vad ska du säga om du dör nu och Allah frågar dig varför du inte lydde honom? Må Allah hjälpa dig och underlätta för dig!

Svar 2: Aleikum Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu!

Sysrer, det viktigaste äv allt är att man ber. Nu förstår jag att din knäskada hindrar dig från att be normalt och då ska du veta att du får sitta på det sätt som gör att du inte får ont och du kan till och med sitta i en stol och be, så att du inte behöver anstränga knäna alls. Detdär med att lägga en kudde under vet jag faktiskt inte om man får, men fråga en lärd om detta! Allah har gjort det lätt för människorna. Du kan t.ex. stå och be som vanligt men sedan när du ska ned i sujud sätt dig på en stol som du lagt exakt bakom dig så att du slipper gå ned på knäna. Du har kanske sett folk i mosken göra så?

Kan man inte be stående, så kan man sitta, och är man riktigt sjuk så kan man till och med be liggandes. Det viktigaste är att man inte lämnar bönen. Jag skulle rekommendera dig att lära dig Tahyat så snabbt som möjligt, men kan du inte den än så kan du skriva ned den på ett papper och läsa den under bönen. Jag tror inte man får säga endast hälften eller bara det du kan, utan läs ifrån ditt papper som du lägger åt sidan!

Sedan det här med Illuminati, så förstår jag att du blir rädd. Alla blir vi rädda när vi hör något sådant, dessa människor sammarbetar ju med shaytan. Så att du blir rädd är någonting normalt. Men, tänk på en sak, Allah är KUNGEN över allt och alla. Shaytan är bara en liten tönt som inte ens kan göra dig något utan Allahs tillstånd om din iman är stark. En muslim skyddas av en ängel framifrån, bakifrån, från höger och vänster. Så tänk dig vilket skydd vi har? INGEN kan göra dig nåt om Allah inte vill och du måste vara bombsäker på det. Och under Ramadan fastkedjas shaytan, så vi alla borde njuta av den här tiden! Sedan ska man försöka avstå så mycket från musik som möjligt eftersom det finns satanistiska meddelanden i dem, spendera dagarna med att lyssna på Koran istället!
En grej du ABSOLUT INTE får göra är att missa fajr. Du måste be din bön, och bönen skyddar dig från ont. Ska du vara rädd för mörker eller Allah? Det är ramadan syster missa inte een enda bön. Gör mycket dua om nätterna!

Hoppas ni fick era svar. Och som sagt jag är inte en lärd eller så, så det är alltid bra om ni kollar med någon shaykh för säkerhets skull! Må Allah bevara er, och förlåta mig om jag sagt någonting fel.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för ditt svar, just den dagen bad jag Fajr när det blev ljusare ute men jag gör inte så längre. Jag lyssnar såklart inte på musik, jag hatar musik men vissa satanistiska låtar som va med i filmen har fastnat i mitt huvud jag får dåliga tankar spec när jag ska be. Jag är rädd att det blir ännu värre efter Ramadan =(

2011-08-20 @ 21:50:54
Postat av: this is a calling

Nejdå, tänk på det jag sa och att Allah alltid är med dig. Du har inget att oroa dig för syster, lägg allting i Allahs händer.

2011-08-21 @ 22:48:43
URL: http://nooralanoor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0