En allvarlig grej

En grej som jag irriterar mig väääldiigt mycket på är muslimer som som "inte håller med" i vissa saker i Koranen eller I Profetens sas. Sunnah. Nu vill jag bara klargöra en grej för er alla. Det finns ingenting i Islam som kallas "jag håller inte med" om någonting. Islam is a whole package, either you take it or you leave it. 

T.ex. så finns det muslimer som säger att "jag håller inte med om att man ska bära slöja" eller, "man måste inte be, det är endast det goda hjärtat som räknas". Detta är väldigt allvarligt och fel. Här begår ni två synder -
Ni lyder inte Allahs lag och ni säger att Allahs lag är fel.
Som muslim och som människa kan man befinna sig i olika stadier i sitt liv. Man kanske inte är redo för att ta på sig slöja, eller be - det är upp till en själv om man väljer att göra dessa saker eller inte. Men, man får absolut inte säga att man inte tycker att det. t.ex. är obligatoriskt att ha slöja på sig. Är du inte redo för det? Fine. Men kom inte och säg att din åsikt står över Allahs lag.

Det finns inget sådant i islam. Så, istället för att applicera dina egna åsikter och röra om i Allahs regler och lagar för människan kan du säga att du inte gör en viss grej (du behöver inte ens förklara dig varför, det är din ensak), men att man inom Islam bör göra det eftersom det är det rätta att lyda Allahs lag. Men att man själv inte är redo för det än. Då slipper ni inshaaAllah åtminstånde ena synden. Förstår ni skillnaden?

Det är Allah - himmlarnas och världarnas herre vi pratar om. INGET och INGEN står över honom och det han beordrat. Tänk på det.


Islam is perfect -  muslims are not.




Kommentarer
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

många säger varför får män ha 4 kvinnor medans kvinnor får bara ha 1 man, hur ska jag svara till dem?

Också är det haram om jag säger till folk att dem kan läsa koranen på www.koranensbudskap.se

på min blogg?

2011-07-27 @ 16:22:57
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Yasse

Vissa tror att slöja inte är obligatoriskt i islam. Exempelvis säger världens största expert i islam (han är muslim) att det står ingenstans i koranen att man ska ha på sig slöja, det står bara att man ska täcka barmen med khimar, alltså inte håret. Kanske enligt dig och mig är det skitsnack, men det är så många tolkar det. Vissa andra tror att man måste täcka även ansiktet och att vi beslöjade täcker inte tillräckligt mycket :)



Jag menar, när de säger ''jag håller inte med'' kan de ju mena att de inte håller med om att det står i koranen? men det beror så klart på sammanhanget.



Nu hoppas jag på att du - som är så jävla bra på att övertyga och kan ditt ämne - kanske skriva ett inlägg om att det faktiskt står klart och tydligt i koranen att man måste bära slöja. Kolla den här till och börja med http://www.dn.se/kultur-noje/slojan-skadar-islam :)



Du gör ett otroligt bra jobb, jag önskar att jag hade varit lika stark i mig själv som du likså i min religion, men jag jobbar på det :)



Kramar på dig!

2011-07-27 @ 16:32:59
Postat av: this is a calling

Till kurdish muslimsk tjej:



Jag har gjort ett inlägg om din fråga det är bara att läsa :) Sen dethär med om det är haram att du skulle säga till folk att läsa koranen på koranensbudskap.se så vet jag faktiskt inte. Jag har hört att de lärda inte har godkänt "Koranens budskap" eftersom de tycker att översättnigen är inkorrekt. Men det är jag inte säker på och det är bara någonting som jag har hört. Men, om översättningen skulle vara inkorrekt så skulle det kanske vara fel att länka till den, men annars är det ju bara bra att du får folka att läsa Koranen!

2011-07-27 @ 22:04:34
URL: http://nooralanoor.blogg.se/
Postat av: this is a calling

Till Yasse:



Jo, det är sant. Nu har jag gjort ett inlägg om det! Hoppas du tycker att jag förklarade bra. Och det är bara att kämpa i religionen, ingen av oss är perfekt. InshaaAllah gud stärker både dig och mig.



Kram!

2011-07-27 @ 22:07:05
URL: http://nooralanoor.blogg.se/
Postat av: Elin

Om jag skulle vara muslim, vilket jag dock inte är, och inte som du säger 'hålla med' om något som står i koranen, är man en dålig människa? Och 'sviker' allah?

Gosh, låter ju inte vettigt nånstans..

En människa ska få tycka som den vill, vare sig religon, kön och sexualitet.

2011-07-27 @ 23:15:37
URL: http://unreasonables.blogg.se/
Postat av: this is a calling

Det du tycker låter vettigt tycker inte jag som muslim låter vettigt, och jag ska förklara det för dig.



Vi muslimer tror på att Koranen är sänd från självaste skaparen av himmel och jord. Skaparen av ALLT, dig, mig, ja allt som existerar. Han är den som vet allting, vet hur det började och kmr att sluta. Han är även den som vet det dolta - den som har total kunskap. Och människan har minimal kunskap i jämförelse med Allah. De regler som Allah har satt för mäniskan, kan inte människan komma och kritisera eftersom han har satt de av en anledning.Han vet det som är bäst för oss. En människas ord och åsikter väger ingenting jäntemot Allahs ord och regler, så där har du förklaringen till varför Allahs regler ej får kritiseras av muslimer. Sen, om man väljer att lyda regelerna och lagarna är en annan grej. En människa är fri - visst kan hon kritisera Allahs ord, men har man vett så gör man inte det.

2011-07-28 @ 01:00:34
URL: http://nooralanoor.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack för bra läsning.. kommer återkomma hit =)

2011-07-30 @ 12:07:09
URL: http://assalaam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0