Koranläsning

Frid vare med er kära syskon,

Jag vill bara påminna er att läsa mycket, mycket, mycket, Koran under Ramadan. (Koranen bör läsas på arabiska för den största belöningen) Belöningen är ofattbart stor. Om du vanligtvis läser en bokstav i koranen får du 10 goda gärningar, men under Ramadan får man minst 70 hasanat (goda gärningar) - ENDAS FÖR EN BOKSTAV! Tänk då hur mycket hasanat man får om man läser ut hela Koranen under Ramadan.

Så mitt råd till alla er är LÄS KORANEN NUUU!




Läs ut hela Koranen under Ramadan!

Tips på hur DU kan läsa ut hela Koranen under Ramadan: 

* Koranen innehåller 600 sidor, dvs 30 juzz' (del). 

* Månaden Ramadan är antigen 29 eller 30 dagar. 

* 600/30 ger ca 20 sidor om dagen vilket är lika med 1 juzz'

* Vi ber 5 gånger per dag 

* Om man läser 4 sidor efter varje obligatorisk bön så har man läst ut 1 juzz' per dag. 

4 sidor efter varje bön är inte mycket - endast 2 blad. Det känns inte heller lika tungt och tidskrävande som att sitta och läsa hela juzz'n på en gång.

(Detta kan man göra varje månad om man vill.)



Kommentarer
Postat av: Sumeya

As Salamu Aleykom!

Måste bara fråga, jag är muslim och jag bara undra om man får lyssna på nasheed med instrumment bakgrund under ramadan? :) (Som tex, Sami Yusuf, Talib Al Habib, Zain Bhikha) Svara gärna i ett inlägg :)

2011-08-03 @ 01:35:54
Postat av: anab

aslam aleykom

min fråga är, vilken tid är det man ska äta suhoor eller be salaat fajir? Jag har sett olika tider så jag är lite förvirrad. tack för svaret :D

2011-08-03 @ 02:15:17
Postat av: Anonym

Asalamu aleykum, jag undrar vilken tid jag ska följa för Iftar? Vi har en plansch hemma som visar tid för solnedgången i vår stad men när jag går in på islamska förbundet och kollar Maghrib så e det inte samma tid, vilken tid ska jag följa?

2011-08-03 @ 21:45:49
Postat av: julia

men då läser ni ju inte koranen fför guds skull eller för att ni behöver höra er guds ord. Utan av ren egoism för att ni blir "belönade" av det, som någon slags mutning. det blir en slags falsk görning och säkert för många inte fullt ut av hjärtats vilja.

2012-05-23 @ 18:13:33
Postat av: julia

och vad har språket man läser på för betydelse? det ska väl vara innehållet som är det viktiga, inte att man är "duktigare" om man läser på arabiska.

2012-05-23 @ 18:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0