Noor Ala Noor svarar

Fråga: Hej, jag undrar hur man gör dua', kan man sitta/ligga/stå eller gör man det sittandes när man ber? Och hittar man på dom själv eller finns står alla dua's nånstans? tacksam för svar, wasallam.

Wa aleikuma salam wa rahmatullahi wa barakatuhu!

Dua kan man göra närsomhelst varsomhelst. Det enda du behöver göra är att höja upp händerna och be Allah om vad du önskar. När man ber fard säger vissa att det inte är rekommenderat att göra dua på något annat språk än arabiska. Dua i bönen gör man i sujud och ruku. Men när man ber sunnah säger vissa att det är okej att göra dua på andra språk än arabiska. Allahu alam, jag har inte så mycket kunskap om det.

Men, du kan iaf göra dua när du vill, som jag sa, det behöver inte vara under bönen, det räcker med att du höjer upp händerna och gör dua. Glöm inte att göra mycket dua under ramadan, både dag och natt.

Du kan be Allah om precis vad du vill - du bestämmer vad. Du kan be honom om att förlåta dig dina synder, stärka din tro, göra dig stark i religionen, låta dig inträda paradiset osv. På nätet finns många olika dua, om du vill ha tips för att förfina din dua. Det är bara att leta runt! Något speciellt ställe där allting står finns nog inte, det är iaf inget som jag känner till.

Hoppas det var något till svar! Salamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket för ditt svar, jag ska kolla runt och lära mig flera duas, tack! wa aleikum salam

2011-08-02 @ 18:06:08
Postat av: this is a calling

Varsågod! Må Allah acceptera dem inshaaAllaah

2011-08-02 @ 22:41:30
URL: http://nooralanoor.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej,

en Skeikh har sagt att det inte är sunnah att höja upp händerna när man gör dua, Profeten saw gjorde aldrig det, de har hittat på det senare. http://www.youtube.com/user/MilkShaykh01#p/c/F6D563ED176C0B0A/3/v3nY0TLoUbk spola fram till 6:00

2011-08-26 @ 00:33:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0