Noor Ala Noor svarar

Fråga: As Salamu Aleykom!
Måste bara fråga, jag är muslim och jag bara undra om man får lyssna på nasheed med instrumment bakgrund under ramadan? :) (Som tex, Sami Yusuf, Talib Al Habib, Zain Bhikha) Svara gärna i ett inlägg :)

Svar:

Wa aleikuma salam wa rahmatullaahu wa barakatuhu! Detta är en väldigt svår fråga, och jag har själv inte så mycket kunskap om det. Men, jag har gjort lite research till dig. Musik, är haram. Men nasheed med instrument verkar också vara haram eftersom det efterliknar ickemuslimernas sång. Själva instrumeneten gör så att man inte hör den goda inebörden i nasheeden eftersom man är i transtillstånd av melodin. Nasheed ( att man reciterar) är tillåtet men, det finns alltså villkor på att det inte ska finnas instrument, att det inte ska finnas rösteffekter för att efteriknam musikaliska instrument osv. Jag har hittat två bra källor som jag tänkte länka till dig, ena är en föreläsning om musik och andra är en fråga om nasheed som man besvarade, då kan du fördjupa din kunskap om det här inshaallah.

Sist men inte minst vill jag bara säga att tänk efter när du lyssnar på nasheed med instrument, visst låter det väldigt likt vanllig musik? Och när musikala instrument finns med är man oftast helt inne i rytmen och glömmer själva nasheedens betydelse. Så jag skulle råda dig att ta avstånd från det helt ( speciellt nu under Ramadan) och lyssna på denna föreläsning och läsa svaret på frågan! Här är länkarna:

http://www.islam.nu/v2/view_audio.php?id=468

http://muslim.se/fragorasvar/fiqhprinciper/345-aer-nasheed-tillatet.html




Kommentarer
Postat av: Sumeya

Tack för svaret! :)

2011-08-05 @ 18:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0