Noor Ala Noor svarar

Frågor:

*aslam aleykom
min fråga är, vilken tid är det man ska äta suhoor eller be salaat fajir? Jag har sett olika tider så jag är lite förvirrad. tack för svaret :D

*Asalamu aleykum, jag undrar vilken tid jag ska följa för Iftar? Vi har en plansch hemma som visar tid för solnedgången i vår stad men när jag går in på islamska förbundet och kollar Maghrib så e det inte samma tid, vilken tid ska jag följa?

Svar:
Wa aleikumu salam wa rahmatullahi wa barakatuhu! Det här är väldigt svårt, vi har samma problem hemma.  Bönetiderna skiljer sig väldigt mycket från plansch till planshch. Men, det man bör tänka på är att kolla om planschen kommer från en pålitlig källa? Ta den källa som är mest pålitilg och bestäm er för att hålla er till en plansch, annars blir det väldigt krångligt. Men, om ni ser att det står att man ska äta iftar en viss tid och ni ser att solen inte har gått ner ännu, så ska man självklart inte äta ännu och då är planschens bönetider förmodligen fel. Så, vad som gäller är att tänka logiskt, använda den plansch man tror är mest korrekt och köra på inshaaAllaah! Här hemma kör vi med Islamiska förbundets bönetider, eftersom det var det som man delade ut här i Stora moskén i Stockholm. (Men som sagt, detta är bara konkreta tips, det är ingenting som jag har en djup kunskap om, för vidare information fråga en lärd inshaaAllaah.)

Dock vill jag påminna om en väldigt viktig grej. På måna planscher ser man att det står att man ska sluta äta suhoor 10 min innan fajr kommer in och detta är fel och bid3a. Profeten sas. sade att man skulle försena (inte försena med tid utan hålla på ända tills adhan) suhoor och påskynda iftaar. Så, man ska alltså inte sluta äta 10 min innan fajr utan man kan hålla på ända tills man hör Adhan och för oss här i Sverige som inte kan höra adhan kan man hålla på och äta ända tills den exakta tiden då Fajr kmr in. Om man t.ex. har ett glas vatten i handen och adhan just började skall man inte lägga ifrån sig glaset innnan man har gjort klart sitt (yani druckit det man hade tänkt dricka) Viktigt att komma ihåg alltså!! Och vad gäller iftaar bör man bryta fastan direkt då man hör adhan, man skall inte vänta som vissa säger "5 min extra" för att vara säker på att tiden kommit in, eftersom detta är inte vad profeten rådde oss utan han gav oss råd om att påskynda iftaar och försena suhoor.

Må Allah acceptera er fasta och må han skänka er och oss det högsta Paradiset Ya-Rabbal-Alamin!

Källa: http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=1265

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket för ditt svar. Wa sallam

2011-08-04 @ 16:33:31
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

en person frågade mig då sa jag till henne att besöka islamguiden.com

för att se på tiderna

2011-08-04 @ 17:18:15
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Mrs. Coskun

Åh mashallah ,äntligen , jag hittade källor till det du säger , om någon skulle komma med motargument inshallah



http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=1265



Må allah belöna dig syster :D

2011-08-04 @ 20:27:20
URL: http://rgc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0